fbpx
Skip to main content

Jura/Økonomi

  1. Opstartsfasen
    I denne fase bør man afklare, om der er et reelt match mellem de visioner og drømme, gruppen har, og det økonomiske råderum og geografiske placering, man arbejder indenfor. Udarbejdelsen af en Profil (se organisatorisk startpakke), kan være behjælpelig her. Gruppen bør allerede her skabe en organisatorisk ramme – fx stifte en forening med vedtægter – og et økonomisk grundlag ved bl.a. at oprette en bankkonto og kræve medlemsgebyrer, der kan dække udgifter til nødvendig rådgivning. I denne fase skal man også afklare hvilke ejerformer, man gerne ser repræsenteret i bofællesskabet.
  2. Grundfasen
    Man er nået til køb af grund eller ejendom. Her skal man sikre sig kendskab til lokalplaner og servitutter, der knytter sig til det område, man gerne vil etablere sig i. Man skal sætte sig ind i processen for købet og have styr på vedtægter og deres betydning.
  3. Byggeformer
    Der er mange forskellige byggeformer. 1) Bofællesskabet er bygherre, men der er professionelle virksomheder, som udfører projektering og byggeri, 2) en Developer udvikler bofællesskabet, 3) man bygger selv boligerne eller 4) man ombygger noget eksisterende. Resten af afsnittene går i dybden med den første model: Bofællesskabet er bygherre, men der er professionelle virksomheder, som udfører projektering og byggeri.
  4. Projekteringsfasen
    I langt de fleste tilfælde er det professionelle virksomheder, som udfører projektering og byggeri, men som bygherre er bofællesskabet i høj grad med til at definere rammerne for byggeriet og bør derfor sikre sig en god involvering i processen. Projekteringsfasen rummer valg af arkitekter, udarbejdelse af skitser og projektplan samt valg af entreprenører.
  5. Byggefasen
    Inden byggeriet går i gang, skal man have afklaret finansiering, og kontrakter skal skrives under. Her er det vigtigt at være opmærksom på mulige forsinkelser, uforudsete udgifter og håndteringen heraf. Bygherrens rolle/involvering under byggeriet skal defineres. Og det kan være fornuftigt at ændre opstartsforeningen til en byggeforening med nye vedtægter.
  6. Indflytningsfasen
    Ved modtagelsen af byggeriet skal bygninger og infrastruktur gennemgås grundigt med henblik på registrering af mangler. Et år efter overtagelsen gennemføres etårs-gennemgang – og den gentages fem år efter indflytning. Byggeforeningen omdannes typisk til en grundejerforening
  7. Driftsfasen
    Her beskrives modeller for driftsbudgetter, fordelingsnøgler og henlæggelser til vedligehold og genanskaffelser.

Der er meget at tage stilling til, når man vil etablere et bofællesskab. Mange grupper har mere fokus på at finde ud af hvor, hvorfor og hvordan man vil bo sammen, end overvejelser af økonomisk og juridisk karakter. Men det er vigtigt, at man ret tidligt tænker det økonomiske og juridiske ind i processen, hvis man skal lykkes med sit foretagende.

Her gives et bud på de økonomiske og juridiske overvejelser, der hører til forskellige faser - fra man får idéen om at skabe et bofællesskab, til man kan flytte ind og skal leve og drifte det. Der er tale om en række gode råd og anbefalinger - ikke en udtømmende juridisk og økonomisk gennemgang. Men det er godt som gruppe at have en vis forståelse for disse aspekter, inden man går til en jurist eller en bank. Derfor er afsnittet inddelt i 7 faser.

Mere uddybende tekst er på vej